V Nizozemsku už testují vozovky z recyklovaného plastu

V Nizozemsku už testují vozovky z recyklovaného plastu
Mají být ekologicky výhodnější (plastů k recyklaci je přebytek, další zamořuje oceány), snadněji opravitelné (vymění se a recykluje celé pole), mohou vést instalace, absorbovat dočasně vodu atd. Viz video.

Pokud je dořešeno i bezpečné napojování, rád uvidím koncept co nejdřív i na menších českých silnicích.

EDIT: Koho by to zaujalo, zde o tom mají celý web: http://plasticroad.eu. Médii to proběhlo už před dvěma lety, do konce tohoto roku mají chtějí mít funkční prototyp. Foto z probíhající realizace jsem ale nenašel.
https://twitter.com/mashable/status/894102517721649153?s=09

30 komentářů:

  1. Ne ze bych tomu nefandil.Ale koncept v Cr ?Ty nekdy mozna zapominas kde zijem.

    OdpovědětVymazat
  2. I kdyz ja casto jezdim po nasi krasne zemi . A musim rict ze sem tam jedeme i po dobrych cestach.Viz.Liberecko okoli Marianskych lazni D5 taky ujde atd.

    OdpovědětVymazat
  3. O silnicich z plastu jsem uz citaval v Akci L od Františka Běhounka. V te době čisté Sci-Fi

    OdpovědětVymazat
  4. Koho by to zaujalo, zde o tom mají celý web: plasticroad.eu - PlasticRoad - A revolution in building roads
    Médii to proběhlo už před dvěma lety, do konce tohoto roku mají chtějí mít funkční prototyp. Foto z probíhající realizace jsem ale nenašel.

    OdpovědětVymazat
  5. IMO by bylo lepší plasty opravdu recyklovat a rozhodně méně používat (ach ta nešťastná balená voda!), než se snažit z nich dělat další a další krámy.

    OdpovědětVymazat
  6. Martin Bodlák Což je trochu utopie (+ existuje řada oblastí, kde jsou plasty zcela nenahraditelné). Tenhle a podobné projekty navíc mohou fungovat velmi dlouho, i kdyby čerpaly jen z toho, co už vyrobeno je. ;)

    PS: Nechci tím říct, že bychom neměli být uvážlivější při výrobě plastů, ale pokud se současně soustředíme i na jejich opakované využívání, zásadně si pomůžeme.

    OdpovědětVymazat
  7. Tomáš Vít nic proti 3D tisku ale ty ses profesne deformovan.

    OdpovědětVymazat
  8. Jan Přibyl To je možné. Na produkci plastů ve světě a potřebě je využít (a to nemluvím o dost přežité technologii dopravy po pozemních komunikacích) to moc nezmění. ;)

    OdpovědětVymazat
  9. To je stejný nesmysl, jako solar roadways, IMHO.

    OdpovědětVymazat
  10. Václav Haisman Proč „nesmysl“? Na rozdíl od drahých solárních modulů, kde hrozí přímé poškození provozem, tady jde o mnohem jednodušší konstrukci.

    OdpovědětVymazat
  11. Václav Haisman Proc by mely byt solarni silnice nesmysl? Pokud se pouziji panely z nosnosti cca.50t a najde se investor .Jiste neni to tak snadne ale hned psat ze je to picovana dokazu taky.

    OdpovědětVymazat
  12. Tomáš Vít Trvanlivost a tuhost materiálu, jeho dostupnost a cena, dutina pod zatěžovanou částí.

    OdpovědětVymazat
  13. Václav Haisman jo to je argument.

    OdpovědětVymazat
  14. Jan Přibyl "Pokud." Hah. Cena, spojování panelů, trvanlivost a oděruodolnost.

    OdpovědětVymazat
  15. Jan Přibyl Ano. To je argument. Máte k němu nějakou faktickou připomínku?

    OdpovědětVymazat
  16. Václav Haisman Tvanlivost 30let spojovani neni problem oderu odolnost kdyz teda mam mluvit o FVE je problem.

    OdpovědětVymazat
  17. I kdyz ted sem odbocil od tematu diskuse je o plastovych silnicich

    OdpovědětVymazat
  18. O plastových silnicích jsem četl už několikrát a pokaždé se ukázalo, že jde o hoax (resp. firma se chlubí zatím nereálnem)

    OdpovědětVymazat
  19. Matěj Čičák Ja taky ale to neznamena ze to nekdo nezacne stavet.

    OdpovědětVymazat
  20. Matěj Čičák Hoax je dezinformace tvarici se jako fakt.Tato firma se netvari ale uz par let pracuje.

    OdpovědětVymazat
  21. Problém trvanlivých kvalitních silnic je, že … silničáři nebudou mět co žrát :). Proto se s tím taky nesetkáváme nijak často, není ani zájem ze strany zadavatelů, protože je pak výrazně omezena „malá domů“.

    OdpovědětVymazat
  22. WIFT Wrapuch Ono se to taky bude muset měnit, toho bych se tak úplně nebál. ;)

    OdpovědětVymazat
  23. Tomáš Vít Někde jsem (informace typu JPP) zaslechl, že ty silnice z drcený gumy měly bejt fakt dost trvanlivý. Že by ne?

    OdpovědětVymazat
  24. WIFT Wrapuch Co se těch plastových týče, bude se určitě boulit terén pod tím, povedou v tom instalace, co se určitě každou chvíli pokazí, určitě se to bude muset často překopávat. Oni si poradí. ;) Dál bych asi nespekuloval, ještě není první prototyp, natož funkční řešení.

    OdpovědětVymazat
  25. Tomáš Vít Mno, ono se to bude boulit i na povrchu, anžto plast jako takový je silně závislý na teplotě. Stačí si vzpomenout co dělají kolejnice v létě a v zimě. A to je teplotní koeficient železa mnohem nižší než u plastu.

    OdpovědětVymazat
  26. Standa Alfie Proto je to komůrkovité a nehomogenní (vs. kolejnice). Ale sám jsem zvědav, jak dilataci a spoje vyřeší.

    OdpovědětVymazat
  27. Tomáš Vít Ohledně spojů se mohou inspirovat u nás na D1 :)

    OdpovědětVymazat
  28. WIFT Wrapuch A to je ještě lahoda oproti dálničním vlnám na severní Moravě.

    OdpovědětVymazat
  29. V Cechii nemozne, silnicar by nemel pak co zrat. Podle toho jak opravuji cesty ted, kdy si uz predem vytvareji praci na "po zime" jsme tu zas a muze za to zima to my ne, mraz rotrhal nam silnice😁.
    Teoreticky vzato vzpomenme jak dlouho vubec trvalo, nez byl zajem o ten novy vynalez toho jednoho chytreho cecha, ktery vynalezl ten velky nahrivak na opravu vymolu, vytluku nebo celych poli. Za hranicema mu mohli urvat ruce, na nasi strane laxni nezajem😁😁..

    OdpovědětVymazat
  30. Jan Drozd Já myslím, že si rádi počkáme, až se to někomu fakt povede ;-).

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý smysluplný a/nebo povzbudivý komentář.