3. 3. 2016

Když na vašich bezplatně sdílených modelech vydělávají novodobí 3D piráti

Když na vašich bezplatně sdílených modelech vydělávají novodobí 3D piráti
Obrovské pozdvižení vzbudila v druhé polovině února kauza okolo amerického týmu Just3dprint, který bez rozpaků stáhnul tisíce modelů z portálu Thingiverse a nezdráhal se prodávat jejich fyzické výtisky přes eBay. Problémem bylo, že tyto 3D modely jejich nadšení návrháři sdíleli s komunitou v rámci licence Creative Commons pouze pro nekomerční využití a s uvedením autora. Pro prodej byly často zneužity i obrázky modelů od původních autorů.

Z úplně jiného soudku je akce dvou německých návrhářů Nory Al-Badri a Jana Nikolaie Nellese. Ti tajně naskenovali bustu staroegyptské královny Nefertiti v berlínském muzeu a její velmi podrobný model ve vysokém rozlišení nasdíleli všem zájemcům na svých stránkách (opět pod licencí Creative Commons).

Více jsem pro vás shrnul na 3D-tisk.cz (v odkazu).

http://www.3d-tisk.cz/od-thingiverse-po-hlavu-kralovny-nefertiti-co-dnes-hybe-diskusi-nad-licencovanim-sdilenych-modelu-pro-3d-tisk/

3 komentáře:

  1. "Oba umělci také upozorňují na podle nich neúnosný stav, kdy významné kulturní památky zůstávají zavlečeny mimo země původu." - Docela zajímavé dilema. Když jsem se nedávno procházel v Berlíně v Pergamonmuseu, přiznám se, že jsem si u každé druhé větší památky říkal, jaké štěstí, že je v Německu, a ne v Sýrii či Iráku... Bohužel. Nemám z toho radost, ale mnoho památek by jinak už neexistovalo.

    OdpovědětVymazat
  2. Jan Odstrčilík Velké dilema (většina artefaktů byla tehdy vykopána a bez okolků odvlečena) a o důvod víc k digitalizaci. Nicméně je dobré vidět to v kontextu 1. a 2. světové války, kdy jsme si v Evropě sami byli schopni zničit kde co.

    OdpovědětVymazat
  3. Tomáš Vít Určitě, Evropa není svatá. Ostatně tradici v ničení uměleckých děl máme dlouhou (ehm, husitství). Málo se ví, kolik třeba středověkých rukopisů bylo zničeno a ztraceno během druhé světové války... A ostatně to bylo jedním z podnětů pro začátek masivního převádění středověkých rukopisů na mikrofilmy, které před nějakým časem přešlo na digitalizaci. Je pěkné vidět, že něco podobného bude možné činit i například se sochami.

    OdpovědětVymazat

Děkuji za každý smysluplný a/nebo povzbudivý komentář.